یاد گرفتم...

آنچه آموختم تقدیم به شما.

یاد گرفتم...

آنچه آموختم تقدیم به شما.

آخرین مطالب

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

وقتی برای اقامت وارد یک کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا می شی باید چند تا کار رو انجام بدی که البته با توجه به کشور مقصد، نحوه ی انجامش کمی متفاوته ولی اصل کارها یکسانن. همون روزای اول که وارد بشی باید:

1) بری اداره مهاجرت: رفتن به اداره مهاجرت مهمترین کار در همون دو هفته ی اول هست. باید تشریفتون ببرین و register کنید یعنی بگید من اومدم. بعدش هم برای صدور کارت اقامت درخواست بدید که با مصاحبه همراه هست. قرارداد خونه، قرارداد کار یا مدرکی که نشون بده شما در مدت اقامتتون پول دارید،  و مدارک معمولی مثل عکس و پاسپورت و ویزاتون لازمه. اینجا بعد از register کردن بهم یه ساک خوشگل دادن که توش هر اطلاعاتی راجع به زندگی توی برن بخواید هست از حمل و نقل تا نحوه جدا کردن آشغال ها و ....

2

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۳ ، ۱۱:۴۲
ساره عطایی

این دعاییه که من وقتی تازه به شهری وارد میشم خیلی می کنم: خدایا خودت منو پیدا کن! و پشت سرش چند تا فحش آبدار به گوگل مپ و البته مغز محترمم!


تقریبا بدون اغراق روزهای اول که نیاز دارم به ادارات مختلفی سر بزنم، حداقل سه-چهار باری گم میشم به طرز فجیعی که کسی به جز خود خدا نمیتونه پیدام کنه. برن هم استثنا نبود به خصوص اینکه مرکز شهر و حوالی ایستگاه مرکزی راه آهن بسیار پیچیده ست. راه های زیادی برای عبور از ایستگاه وجود داره و هر کدوم به خیابونی متفاوت میرسه تا عملا میانبر باشن اما برای شخص تازه وارد خیلی گیج کننده ست. این پیچیدگی اصلا در گوگل مپ وجود نداره (حق دارم فحش بدم خب؟!) 


خیابونها هم تقریبا همه شبیهن و کلا مغز من هم چندان سیستم ناوبری دقیقی نداره. به خصوص وقتی از شهری بزرگ مثل تهران به شهر کوچکی مثل برن (پایتخت سوییس!) میرم، کلا مقیاس ها توی ذهنم قاطی میشن.


 این عوامل همه دست به دست هم میدن تا بگم: خدایا خودت پیدام کن!

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۱:۳۸
ساره عطایی

اطلاعات کلی درباره سوییس را به راحتی میتونید از ویکی پدیا بدست بیارید. به طور خلاصه این کشور سه زبانه هست: آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی. هر فرد سوییسی حداقل دو زبان رو می دونه. واحد پولشون فرانک سوییسه که حدودا 0.8 یورو میشه. کشوری ثروتمنده و اقتصادش بر بانک و بیمه می چرخه. ساعت و شکلات سوییس هم در دنیا بسیار معروفه. عمده تبلیغات توی فرودگاه زوریخ هم درباره بیمه و ساعت بود. 


به عنوان کسی که دو سال در آلمان زندگی کرده به وضوح ثروتمندتر بودن مردم سوییس را می بینم. زندگی پر زرق و برق تر، بی خانمان های کمتر و مردمی که شادتر به نظر میرسن. هر چند خوش لباس بودنشون شاید به دلیل همسایگی با ایتالیا و فرانسه باشه.


توی خیابونهای اینجا در مقایسه با آلمان رنگین پوست یا افرادی با موهای مشکی بیشتر دیده میشه که دلیلش میتونه باز هم همسایگی با فرانسه و ایتالیا باشه. 


تا اینجا اطلاعات کلی بود. در پست های بعدی به تجربه های ریزتر می پردازم.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۱:۳۵
ساره عطایی

ماهها قبل از آمدن به سوییس در صفحات وب به دنبال منبعی یا نوشته ای به زبان فارسی یا انگلیسی درباره ی زندگی مسلمانان در این کشور بودم. متاسفانه اطلاعات بسیار ناچیز و یا به زبان آلمانی بودند. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا حد امکان، تجربیات و برداشتهای شخصیم را بنویسم تا شاید روزی دیگران بتوانند استفاده کنند. لطفا توجه کنید که

1) اینها تجربیات شخصی هستند که در طی زمان میتوانند تغییر کنند. پس اگر شما متفاوت فکر میکنید کاملا حق دارید چون شخص دیگری هستید :-)

2) من در برن زندگی میکنم که تقریبا در مرکز واقع شده و زبان مردمش آلمانی با گویش سوییسی هست. شهرهای دیگر حتما متفاوتند.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۱:۳۲
ساره عطایی