یاد گرفتم...

آنچه آموختم تقدیم به شما.

یاد گرفتم...

آنچه آموختم تقدیم به شما.

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ب.ظ

۰

خرید در برن (سوییس)

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ب.ظ

توی این پست می خوام درباره ی خرید در برن بنویسم که البته برای کل سوییس هم مفیده. سعی میکنم به مطالبی بپردازم که کمتر در وبلاگ ها و سایت های دیگه پیدا میشه: خرید اسلامی!


فرانک سوییس

با وجود اینکه سوییس جزء پیمان شینگن هست اما عضو اتحادیه ی اروپا نیست و بنابراین واحد پول متفاوتی داره که بهش میگن فرانک سوییس. هر فرانک ۱۰۰ سنت هست. سکه هاشون ۵، ۱۰، ۲۰ سنت و ۱/۲ ، ۱، ۲ و ۵ فرانک هست که در تصویر زیر می بینین. سکه ی ۱/۲ فرانکی برای من عجیب بود. به خصوص اینکه اندازه ش مثل ۵ فرانکی هست. اسکناس ها هم ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ فرانکی هست.





یکی از اولین دغدغه‌های هر مسلمونی در یک کشور غیر اسلامی تهیه غذای حلاله. اولین مورد گوشته که در سوییس به دلیل ممنوعیت ذبح به شیوه حلال از کشورهای همسایه مثل آلمان وارد می‌شه. گوشت و مرغ و کلاً هر جنس حلالی رو می‌تونید از فروشگاههای ترک تهیه کنید که در سوییس دو فروشگاه زنجیره‌ای به نامهای ALIMA و MERDEN وجود دارن. رستوران‌های حلال هم در برن وجود دارن که می‌تونید لیستش رو اینجا ببینید.


ژلاتین یکی از متداول‌ترین موضوعاتی که خیلی از افراد حتی مذهبی نمی‌دونن . خیلی از ما برای بچه‌ها از خارج از کشور سوغاتی پاستیل میاریم و یا حتی در داخل تأکید داریم برای بچه‌هامون مارش مالو ، آدامس یا پاستیل خارجی بخریم. حالا اگه این خارج ترکیه باشه خوبه چون کشور اسلامیه ولی کشورهایی مثل ایتالیا رو من پاستیلاشون رو توی بازار ایران دیدم!!!! 


اما قضیه‌ی ژلاتین: تقریبا تمام ژلاتین تولید شده در دنیا از خوکه. اخیراً به دلایل مذهبی برای مسلمونها و یهودیها محصولات ژلاتینی از ماهی و یا کشتارهای حلال یا کوشر تولید می‌شه. بنابراین هر محصول دارای ژلاتین (مثل پاستیل، آدامس، مارش مالو، بعضی از ماست‌ها، سس‌ها (شرکت تامی به خصوص)، شیرینی‌ها، بستنی‌ها، پوسته‌ی کپسول‌ها) بدون شک حرامه مگر روی جنس نوشته باشه که منبع ژلاتینش چیه. یکی از بزرگترین مزیت‌های محصولات سوییس اینه که حتی مواد تشکیل دهنده‌ی مواد داخل اون محصول رو با ذکر کشور تولید کننده نوشته. مثلاً اگر اون محصول دارای قوام دهنده‌ست، توی پرانتز نوشته که مثلاً این قوام دهنده از ذرته یا گندمه و … و از چه کشوری وارد شده. درباره‌ی داروها هم می‌تونید از داروخونه بپرسید و معمولا با روی خوش براتون اطلاعات دارو رو درمیارن.


یه نکته بگم در مورد Gelateria: این یه واژه‌ی ایتالیاییه به معنی یخ که در سوییس برای بستنی استفاده می‌شه و اصلنم ربطی به ژلاتین نداره.


یکی دیگه از نکاتی که مهمه E-number ها هستند که بعضی از اونها حلال نیستن. به لطف مسلمونهای ساکن آمریکا، لیست‌های مفصلی ازشون وجود داره که می‌تونید اینجا ببینید.


یکی دیگه از مطالبی که حتی اگه مسلمون نیستید ازتون خواهش می‌کنم تا می‌تونید به حکم انسان بودنتون نخرید محصولات اسرائیلیه. میوه‌هایی مثل انار که خب می‌نویسن کشور تولید کننده‌ش کجاست و به راحتی می‌تونید نخرید. در کشورهای اروپایی مثل سوییس و آلمان، نوشیدنی‌های محلی خیلی خوبی مثل آب سیب‌های گازدار با کیفیت بسیار بالا وجود داره. پس بیاید و کوکا و پپسی و اینجور نوشیدنی‌ها رو با نوشیدنی‌های محلی جایگزین کنیم. این نوشابه‌ها توی ایران با احتمال بالا واقعی نیستن ولی اینجا پولتون بدون شک توی جیب صهیونیست‌ها می‌ره. پس بیان لطفاً نوشابه نخوریم!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
ساره عطایی

Switzerland

برن

حلال

سوییس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی